Nie lubisz kiszonych ogórków? Sprawdź co tracisz!

Nie lubisz kiszonych ogórków? Sprawdź co tracisz!

Zobacz, gdzie kupić ogórki kiszone ekologiczne.

W zupie, w sałatce, na kanapce czy w formie dodatku do drugiego dania – kiszone ogórki w naszej kuchni spożywamy częściej niż pragnęlibyśmy przyznać. I my to popieramy, bowiem kiszonki są jednocześnie smaczne, jak i zdrowe.

Jak robi się kwaszone ogórki?

Ogórki kiszone to warzywa, które wystawiono na działanie procesu fermentacji. Ich zrobienie jest nadzwyczaj łatwe. Używa się do tego dużych glinianych garnków lub beczułek z drewna, w których ogórki wraz z przyprawami zalewa się solanką. Potem kładzie się je na co najmniej kilkanaście dni w chłodziena tak długo, aż fermentacja mlekowa zakwasi zawartość. Amatorzy mniej kwaśnych smaków mogą skonsumować kwaszonkę już po paru dniach – ogórki tego rodzaju określamy „małosolnymi”. W najprostszej recepturze do solanki wraz z ogórkami dodaje się czosnek i koper, jakkolwiek walory smakowe kwaszonych ogórków można wzbogacić także innymi dodatkami, np. cząstkami marchwi, ziarnami gorczycy bądź liśćmi czarnej porzeczki. Rzecz jasna nie wszyscy mają czas ani dużo miejsca w kuchni, by samodzielnie przyszykować takie kwaszonki. Nie każdy posiada też piwnicę lub spiżarkę, w której może przetrzymywać przetwory w większych ilościach. Nie znaczy to jednak, iż musimy odmówić sobie jedzenia ogórków kwaszonych – zawsze możemy kupić je w markecie na wagę bądź w niewielkich opakowaniach, a więc w workach foliowych czy w kubełkach, które bez problemu da się przechowywać w lodówce.

Czy warto jeść kwaszone ogórki?

Od stuleci panuje przekonanie, że sfermentowane warzywa korzystnie wpływają na nasz układ pokarmowy. Dzieje się tak, gdyż wespół z kwaszonkami wchłaniamy pożyteczne bakterie, które obniżają pH jelit oraz dobrze oddziałują na ich florę, poprawiając tym samym procesy trawienne. Jednak to nie wszystko! Kwaszone ogórki są nietuczące (to zaledwie 12 kilokalorii na 100 g), a przy tym zawierają m.in. witaminę E, C i A, witaminy z grupy B, a także sporo składników odżywczych istotnych dla poprawnego funkcjonowania organizmu, to przykładowo wapń, żelazo, magnez, miedź i potas. A co z zalewą po ogórkach kiszonych? O ile doceniamy kwaskowate smaki, nie trzeba wylewać jej po zjedzeniu warzyw. Lepiej ją wypić lub użyć do zupy ogórkowej, bowiem w czasie kiszenia składniki odżywcze przechodzą częściowo do soku. Trzeba jednak zaznaczyć, na kiszonki powinny uważać osoby borykające się z nadciśnieniem – w kwaszonkach może znajdować się wszak duża ilość soli.

Adres:
"ARTMAN" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
Niedomicka 47
33-132 Niedomice

Mob.: +48 669 997 776
E-mail: [email protected]