Geneza bólu pleców

Geneza bólu pleców

Dowiedz się więcej o bólu kręgosłupa

Powracający ból pleców między łopatkami, w odcinku lędźwiowym czy piersiowym stopniowo staje się codziennością dla sporego procenta społeczeństwa. W dzisiejszych czasach jest to przypadłość, z którą borykają się nie tylko osoby starsze. Niska aktywność fizyczna powiązana z pracą biurową powoduje, iż bólu tego rodzaju doznają coraz to młodsi ludzie.

Co bywa powodem bólu pleców?

Ból kręgosłupa może wynikać z szeregu źródeł. Jego pojawienie się np. na wysokości klatki piersiowej nierzadko powiązane jest z układem nerwowym, w szczególności jeśli doświadczany jest jako ból promieniujący w stronę ramion oraz barku. Ból kręgosłupa w odcinku piersiowym może również dawać sygnały o powstawaniu chorób organów wewnętrznych czy zmian reumatycznych, toteż jego leczenie zaczyna się m.in. od wykluczenia tego typu źródeł. Tymczasem ból w odcinku lędźwiowym, jak również ból na wysokości łopatek często jest efektem przeciążenia struktury kręgosłupa (ścięgien, mięśni czy więzadeł przykręgosłupowych), spowodowanego przeważnie przestawianiem ciężkich obiektów czy złą postawą. Taki ból przeciążeniowy notorycznie jest ignorowany, ponieważ ustępuje po odpoczynku, jednak może on być symptomem początków przepukliny dyskuczyli dyskopatii. Oczywiście ból pleców bywa też następstwem rozlicznych stanów zapalnych bądź obrażeń nierzadko tak znikomych, iż przypominają się nam one dopiero podczas wizyty w gabinecie ortopedy.

Ból pleców – co polecają specjaliści?

Bólu pleców nie wolno zaniedbać i trzeba jak najszybciej umówić się na konsultację z lekarzem pierwszego kontaktu. Określi on wstępnie typ oraz przyczynę bólu, a następnie wystawi skierowanie do właściwego specjalisty, który wybierze efektywną formę terapii. Nie warto jednak czekać, aż pojawi się ból pleców. Nawet jeżeli kręgosłup na razie nie sprawiał problemów. Z tego też powodu lekarze zalecają dbanie o właściwą wagę, codzienną aktywność fizyczną, a także pamiętanie o poprawnej postawie, np. podczas pracy przy biurku. Napięte mięśnie grzbietu czy szyi można też rozluźnić podczas masaży rehabilitacyjnych lub przy pomocy urządzeń do wibroterapii. Taki masaż drganiami umacnia mięśnie, co minimalizuje bóle przeciążeniowe, jak również pobudza krążenie limfy i krwi.

Adres:
Vitberg
ul. M. Borelowskiego 29
33-300 Nowy Sącz

Tel.: +48 18 442 33 69
E-mail: [email protected]